Φέτα – βραδύτητα για το μέλλον


Δεν θέλω να μπω σε ξένα χωράφια, υπάρχουν, ευτυχώς, εξαίρετοι ειδικοί που χρησιμοποιούν ως μέσο το web, για να τους διαβάζουμε και να συζητούμε για τα γλωσσικά*. Όμως, μούχει ηχήσει πολύ άσχημα από την πρώτη στιγμή -κανένα εξάμηνο (;), τώρα- αυτή η επιχειρούμενη μετωνυμία «φέτας» και «υπομονής» ή «βραδύτητας».

Πολύ ευφάνταστο ή πολύ τεμπέλη βρίσκω το σεναριογράφο – διαφημιστή. Ξεπατικώνει την αντίστοιχη ιδέα από την ωρίμανση των ουίσκι στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, και δημιουργεί ένα κατασκεύασμα που πολύ απλά δεν υπάρχει, φτιάχνει κάτι το ψεύτικο. Πείτε μου, αγαπητοί επισκέπτες, ότι τη συγκεκριμένη μετωνυμία την έχετε ακούσει έστω και μία φορά πριν την εμφάνιση της διαφήμισης, και θα γίνω ρόμπα εδώ για δεύτερη ή τρίτη φορά…

Κι αυτό που θέλω να πω, και γι’ αυτό αυτή η ανάρτηση, είναι ότι, παρότι ανύπαρκτο σχήμα, το βλέπω να περνάει λίγο λίγο στον προφορικό λόγο και στο web. Έχουμε τα πρώτα ανέκδοτα Καραμανλή – φέτας, αντίστοιχης φαντασίας με του διαφημιστή.

Αφήνω, λοιπόν, το ποστάκιον ως παρακαταθήκη, για να επιστρέψω σε ένα, δύο, ή πέντε χρόνια και να δω, αν όντως έχει περάσει στη γλώσσα κάτι αρχικά ανύπαρκτο.

Όχι ότι το κρίνω αρνητικά, αν γίνει, ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία φορά θα είναι. Δεν έχω πρόχειρα παραδείγματα στο νου τώρα, αλλά θαρρώ κι άλλα σλόγκαν έχουν περάσει πιο μπροστά, κι άλλα ανύπαρκτα. Με εκνευρίζει λίγο ο διαφημιστής, αλλά αυτόν δεν τον πληρώνω εγώ (τον πληρώνω, δηλαδή, μέσα στην τιμή το κιλό, αλλά δε σημαίνει ότι έχω και λόγο, εξαιτίας αυτού).

 
* δεν βάζω λινκ, γιατί θάπρεπε να φτάσω στα δέκα, ή παραπάνω… Στο blogroll δεξιά, είναι οι περισσότεροι.

Συντάκτης: Stazybο Hοrn

I am what I publish; so you are to me.

14 thoughts on “Φέτα – βραδύτητα για το μέλλον”

  1. Ίσως δεν κατάλαβα.

    Μετωνυμία = “Όμηρος” αντί “ομηρικά ποιήματα”, “Aθήνα” αντί “Aθηναίοι”…

    Εδώ «τι;» αντί «φέτα»; Αν εννοείς «Χωριό» αντί «φέτα», τότε μου φαίνεται θεμιτός ο στόχος του διαφημιστή. Όπως παλιότερα «Κελβινέητορ» αντί «ηλεκτρικό ψυγείο»…

    Μου αρέσει!

    1. – Άντε βρε Γιώργη [μάζευτ’ τα πρόβατα]. Παρέλαση κάνουν;
      – Φέεετα! [= χαλαρά! υπομονή! take it easy!]

      Αν δεις και τις υπόλοιπες της σειράς, αυτό δηλώνουν.

      Μου αρέσει!

      1. Αμ, εγώ άκουσα άλλα πράγματα:

        -Άντε βρε Γιώργη [μάζευτ’ τα πρόβατα]. Παρέλαση κάνουν;

        -[Όχι. Με το γάλα που κουβαλάνε μέσα τους κάνουν] φέεετα!

        :-)

        Μου αρέσει!

  2. Εγώ τη φέτα την ξέρω δύο ειδών, τη ρέγκιουλαρ και τη χλωρή.

    Τη μετωνυμία την αγνοούσα, ούτε καν στη διαφήμιση την είχα προσέξει ως τώρα.

    Μου αρέσει!

  3. Καλώς μας έρχεσαι (επιτέλους) USB 3.0;

    Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2009, 10:00

    Πιθανότητες είναι για τους περισσότερους ανάμεσά μας να έχουν χρησιμοποιήσει την συνδεσμολογία του Παγκόσμιου Σειριακού Λεωφορείου, αφού εδώ και δέκα χρόνια έχει καθιερωθεί ως το βασικό μέσω επικοινωνίας μεταξύ πάσας μορφής συσκευών.

    http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=64500&cid=36

    Μου αρέσει!

  4. Στην συγκεκριμένη διαφήμιση είναι αμφίσημο (φέτα=άραξε, χαλάρωσε, αλλά και φέτα, δηλαδή όχι παρέλαση). Στην άλλη με την έγκυο είναι νομίζω μοναδική η ταύτιση με την χαλάρωση.
    Δεν είχα σκεφτεί ότι οι διαφημίσεις αυτές αντιγράφουν διαφημίσεις από ουίσκυ, ίσως επειδή δεν είδα χαλαρούς βοσκούς να πετάνε φελλούς στις καρδάρες με το γάλα.
    Πήγα στο slang.gr αλλά δεν είδα ερμήνευμα της φέτας ως χαλάρωση. Φυσικά δεν το θεώρησα έντιμο να κάνω καταχώρηση από την στιγμή, που το παρατηρήσατε εσείς.
    Η διαφήμιση αυτή με εκνευρίζει όχι τόσο για την χαλάρωσή της, ούτε διότι, όπως σχεδόν όλες οι διαφημίσεις φέρνει νέες εκφράσεις στην μόδα (παλιά δεν λέγαμε, «ο άσπρος σίφουνας, είσαι» κλπ), αλλά για την βουκολική κοινοτική προγονολαγνεία της. Ακόμα και το φιλμάρισμά της θυμίζει μπομπίνα παλαιών εποχών.
    Καλησπέρα

    Μου αρέσει!

    1. Αν θες να προσθέσεις κάτι στο slang.gr, δεν με απασχολεί. Έτσι κι αλλιώς, εγώ υποστηρίζω το αντίθετο. Και εκνευρίζομαι και για τους λόγους που αναφέρεις. Μέσα στη δηθενιά είναι και η δήθεν έκφραση…

      Μου αρέσει!

Τι είπες;

