ipad, τα τρία b, λίθιο, και καταναλωτισμός εν κινήσει…

from portables to ipadsΚαλό το ηλεκτρονικό κείμενο, κι ο (φορητός) υπολογιστής, λέγαμε -πολύ- παλιά, αλλά δεν πρόκειται να αντικαταστήσει το συμβατικό βιβλίο, όσο δεν μπορείς να το πάρεις στα τρία b, bed, bathroom και beach. Και μετά ήρθε η sony, η amazon, κι άλλοι να μας βολέψουν για τα δύο πρώτα. Προσπερνούσαν τα εμπόδια, το ένα μετά το άλλο: το βάρος, τον κατακόρυφο προσανατολισμό σελίδας, την κατανάλωση, την ξεκούραστη οθόνη… Προσωπικά, δεν έχω καν την περιέργεια να τα δοκιμάσω ακόμη, κι αν βλέπω ένα μοναδικό κέρδος σε σχέση με τα συμβατικά βιβλία, είναι η δυνατότητα γρήγορης αναζήτησης. Κατά τα λοιπά, και διαπιστώνοντας άλλη μια φορά με τρόμο ότι μάλλον… γερνάω, παραμένω στο χαρτί, το σάλιωμα, το δίπλωμα της σελίδας, τις υπογραμμίσεις και τις σημειώσεις στο περιθώριο με το μολύβι.

Υπολογιστής, όμως, είναι κι άλλα πολλά, πέρα από ηλεκτρονικό κείμενο (αν και στις μέρες μας είναι σχεδόν αποκλειστικά «ιντερνετομηχανή», μην πω browser σκέτος), οπότε τα βαριά φορητά γρήγορα από portable γίνανε laptop, μετά netbook, ήρθε και η εποχή των επεξεργαστών χαμηλής κατανάλωσης, οι δίσκοι χωρίς δίσκους -τα SSD, που νομοτελειακά θα φτηνύνουν κι άλλο, κι άλλο, οι οθόνες backlit και led*, εντέλει, τουλάχιστον στο μπάνιο, αν όχι και στο κρεββάτι, το νετμπουκάκι μας βολεύει. Άλλη η κουβέντα γιατί να μας είναι απαραίτητο κι εκεί.

Παράλληλα, προφανώς, μια μεγάλη ποικιλία επαγγελματιών χρησιμοποιούσε και θα χρησιμοποιεί μια σειρά εξειδικευμένων φορητών συσκευών-υπολογιστών, είτε πρόκειται για το μηχανικό στο εργοτάξιο, τον αποθηκάριο στο σούπερ μάρκετ, ή τον εισπράκτορα των κοινοχρήστων, ή το διανομέα στα ψιλικατζίδικα.

Κι από την άλλη μεριά, τα σταθερά τηλέφωνα γίνανε κινητά, και μετά smartphone, και λιλιπούτειοι υπολογιστές, μάθαμε και το gps, και το περιεχόμενο βάσει θέσης, το walkman έγινε mp3 player, κι από κοντά ήρθε και το φορητό ψηφιακό βίντεο, γεμίσαμε χωρίς να το καταλάβουμε με υπολογιστές εν κινήσει, είτε πλήρεις, είτε με περιορισμένη λειτουργικότητα και εφαρμογές. Κι από κοντά κι οι φορητές παιχνιδομηχανές για κάθε γούστο κι ηλικία.

Κι όλα αυτά τα θελήσαμε, μας έπεισαν ή πειστήκαμε, ότι μας είναι αναγκαία. Σε μορφές όλα-σε-ένα, ή μόνο γι’ αυτό, και ολίγον από κείνο, για όλους υπάρχει λίγο ακόμη λίθιο και πολυμερή.

Πλέον πρόσφατη πρόκληση το ipad· της Apple, που όλα αυτά τα χρόνια έπεισε τόσο κόσμο ότι δεν χρειάζεσαι notebook με cd ή dvd, αρκεί να είναι λευκό ή ασημί, ότι μπορείς να υπερηφανεύεσαι για την εσαεί σκλαβιά σε έναν μοναδικό προμηθευτή, ότι γουστάρεις να τα στάζεις αδιαμαρτύρητα, είτε πρόκειται για τη μουσική που θα ακούσεις, είτε για το υλικό και το λογισμικό των συσκευών σου, ότι δεν χρειάζεσαι και το καλύτερο τηλέφωνο, ούτε καν το πιο smart, αρκεί που χωρίς.. σάλιο γυρνάς σελίδα (και χωρίς… σάλιο στο πουλάει).

Κι όταν είχε βγει το ipod και το iphone πολλοί είχαν συμφωνήσει· λίγο ή καθόλου νεωτερισμό έφερναν σε δυσανάλογα υψηλή τιμή. Κι η αγορά είχε κι απέκτησε γρήγορα πολλές εναλλακτικές συσκευές με ανώτερα χαρακτηριστικά.

Το ίδιο θα πω και τώρα για το ipad. Πολύ ευνουχισμένο για να το πεις netbook, μήτε usb, μήτε sd, μήτε multitasking, πολύ χάλι οθόνη για να το πεις e-book reader, καθόλου τηλέφωνο για να το πεις smartphone, πανάκριβο, ειδικά αν πεις ότι το θες με gps και με αξιοπρεπή μνήμη. Φτιαγμένο να αποτύχει.

Για να δούμε τι θα πει ο καταναλωτής· που περνάει και την ύφεση, μην ξεχνιόμαστε…

 
* κάποτε πρέπει να μιλήσουμε για τη μεταφορά του σχήματος επιθετικός προσδιορισμός-ουσιαστικό στα ελληνικά, όταν το πρώτο μέρος μένει αμετάφραστο.

Συντάκτης: Stazybο Hοrn

I am what I publish; so you are to me.

15 thoughts on “ipad, τα τρία b, λίθιο, και καταναλωτισμός εν κινήσει…”

  1. «Πολύ ευνουχισμένο για να το πεις netbook, μήτε usb, μήτε sd, μήτε multitasking, πολύ χάλι οθόνη για να το πεις e-book reader, καθόλου τηλέφωνο για να το πεις smartphone, πανάκριβο, ειδικά αν πεις ότι το θες με gps και με αξιοπρεπή μνήμη.»
    …ή υπερμεγέθες PDA οπότε….άντε να βρείς τέτοια τσέπη….ακόμα πιο αποτυχημένο :-D :-D

    Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με οτι αναφέρεις…ίσως όμως για διαφορετικούς λόγους :-) Νομίζω πως το iPad δεν απευθύνεται σε εμένα (ή «εμάς» αν θέλεις) ή τουλάχιστον όχι ακόμα. Αυτό είναι ξεκάθαρο απο τα use case scenarios που παρουσιάζοντε στο promotional video τους.

    Προφανώς υπάρχει ένα κοινό (που ζεί μάλλον στην Αμερική αν και αντιπροσωπευτικά δείγματα πρέπει να ζούν μοναχικά ή και σε μικρές αγέλες και αλλού) και θεωρεί τις εφημερίδες πολύ 1863 και τα laptop πολύ work και stress related και προτιμά να διαβάζει τα νέα και τα feeds του με το πρωινό πάνω στον πάγκο της κουζίνας με το iPad. Επίσης δεν θέλει να τραβάει τη θεία Tula (εκ Σικάγου) στο γραφείο για να της δείξει τις photo του μικρού απο τα πρώτα του βήματα (ή στο laptop στον καναπέ ή το μικρό netbook καθώς η θεία είναι και 67 χρονών και όσο να ‘ναι δεν βλέπει και καλά). Πιθανότατα να τον «πονάει» η έλλειψη Flash αλλά «κάτι θα κάνουν μωρέ, είναι μεγάλη εταιρία η Apple».

    Πόσοι είναι αυτοί; Σύμφωνα με την επιτυχία των iPhone, Mac Mini, Mac book pro, Mac οθόνη γήπεδο, Mac θήκη laptop £55 (!), Mac πληκτρολόγιο £34 (!!), Mac ποντίκι wireless £50 (!!!), iTunes και τα είδη εφαρμογών που υπάρχουν για το iPhone (μέσω του App Store τους)… είναι αρκετοί…Και πές μου τώρα οτι εσύ δεν χρειαζόσουν ένα αλφάδι στο τηλέφωνο σου για να ισιώσεις τα ράφια που έβαλες στο παιδικό δωμάτιο (!.. iDrill δεν υπάρχει ακόμα) ή μια εφαρμογή που να σου θυμίζει που έχεις παρκάρει το αμάξι (!!) ή μια εφαρμογή που να μαθαίνει νέες λεξούλες στο παιδί..B:Bird! (αυτά έχουν παρουσιαστεί όλα σε διαφημήσεις….τα θεωρούν λοιπόν τα απίστευτα χρηστικά παραδείγματα που θα δελεάσουν ένα κοινό να αγοράσει το προϊόν)…Bottom Line…Είμαστε αλλού ή όπως λές κι εσύ γερνάμε :-D (Το τράβηξα λίγο πάλί αλλά ήθελα να γίνω κατανοητός :-) )

    Μου αρέσει!

    1. Τα ίδια λέμε, οπότε… συμφωνούμε. Ναι πιστεύω ότι θα βρει κοινό να πουλήσει, και, ναι, θέλω να μην πουλήσει, όχι από κακία, ή γινάτι, αλλά γιατί θα ήταν μια ένδειξη ότι ο κοσμος μας μπορεί να γίνει τόσο δα καλύτερος.

      Α, να μην μιλήσουμε για το ξεδιάντροπο product placement που ξεκίνησε ήδη…

      Μου αρέσει!

      1. :-D Δεν το πήρα χαμπάρι (το video) ευχαριστώ. Όντως ξεδιάντροπο (και προφανώς προμελετημένο πρίν το release date έτσι; Για πολύ μελετημένο αυθόρμητο) Μεταξύ μας τώρα, ανάμεσα στην MS και την Apple, νομίζω οτι η δεύτερη έχει κάνει τον «κόσμο μας» λίγο καλύτερο αλλά έχουν κι αυτοί μεγάλα campus και στόματα να θρέψουν :-D

        (Δεν ήθελα να το τραβήξω περισσότερο παρα πάνω…Θα προσπαθήσω να ολοκληρώσω ένα post (απο τα πολυάριθμα draft που λές κι εσύ :-D) που είναι για διαφορετικό θέμα αλλά ταιριάζει απόλυτα με αυτό που συζητάμε εδώ)

        Μου αρέσει!

        1. Το συγκεκριμένο post που αναφέρω μάλλον δεν σώνεται (ή το ψηρίζω πολύ) :-)

          Θα ήθελα λοιπόν απλά να προσθέσω πολύ σύντομα οτι αφού αποδεχτούμε τους λόγους για τους οποίους ΔΕΝ θα πετύχει το iPad (και μπορούμε να κάνουμε και μια αναλυτική λίστα για αυτούς τους λόγους, έτσι για να βγάλουμε απο μέσα μας όλο το «μίσος» :-) ), θα ήταν καλό με ψύχραιμη διάθεση να κάνουμε και μια αντίστοιχη λίστα με το γιατί όντως θα πετύχει αυτό το προϊόν ή τι χρήσεις και εφαρμογές θα μπορούσαν να δουλέψουν καλά μαζί του. Μπορεί να είναι αποτυχία, μπορεί όμως να είναι και προκλητική σπαζοκεφαλιά με ανάλογο «έπαθλο» :-?

          Μου αρέσει!

        2. έτσι για να βγάλουμε απο μέσα μας όλο το “μίσος” :-)

          Αχ, υπάρχουν τόσα άλλα πράγματα γύρω μου που ζητούν «μίσος», που δεν μου περισσεύει θερμίδα για την Apple· αντιθέτως, και παρεμπιπτόντως, μου περισσεύουν αρκετά ευρώ για να έχω αύριο ένα ipad, αν το ήθελα (γιατί τ’ ακούμε κι αυτό το επιχείρημα).

          Όχι, όπως είπες και συ, υπάρχει μια συνομοταξία καταναλωτών που θα ανακαλύψουν πόσο πολύ τους έλειπε το ipad, κι ας μην το ξέρανε, όμως εγώ δεν ανήκω σ αυτήν. Και δεν με απασχολεί και να αφιερώσω χρόνο για να κερδίσω χρήμα ή δόξα, δουλεύοντας για τη συσκευή αυτή. Εδώ τα api καλά-καλά δεν έχω χωνέψει τόσα χρόνια…

          Μου αρέσει!

  2. «Προφανώς υπάρχει ένα κοινό (που ζεί μάλλον στην Αμερική αν και αντιπροσωπευτικά δείγματα πρέπει να ζούν μοναχικά ή και σε μικρές αγέλες και αλλού) και θεωρεί τις εφημερίδες πολύ 1863 και τα laptop πολύ work και stress related και προτιμά να διαβάζει τα νέα και τα feeds του με το πρωινό πάνω στον πάγκο της κουζίνας με το iPad.»

    Κλασσικη τεχνοφοβικη σταση. Ειμαι αναμεσα σε αυτους που ζουνε στην Αμερικη, παρολο που την θεια μου δεν την λένε «Tula» (την λένε Τζένυ και μένει στο Χαλάνδρι, και μακάρι να χειριζόταν το iphone όπως η Tula από το Σικάγο). Και ναι διαβάζω τις βασικές ειδήσεις και τα μπλογκς της ημέρα στο BlackBerry καθώς πηγαίνω στην δουλεία. Και βρίσκω τις εφημέριδες πολύ 1893, και δουλεύω στο χώρο της πολιτικής και των ΜΜΕ οπότε η δουλειά μου απαιτεί να παρακολουθώ συνεχώς τις ειδήσεις – συνεπώς άσχετος δεν είμαι.

    Το πρόβλημα το οποίο δεν λαμβάνουν υπόψην τέτοια σχόλια, είναι φυσικά ότι η τεχνολογική πρόοδος δεν αλλάζει μόνο τον τρόπο που γίνεται η παράδοση των ειδήσεων στο κοινό, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις ειδήσεις. Συσκευεύες όπως το iPad και οποιαδήποτε άλλη, είναι μίνι-εφευρέσεις οι οποίες τροφοδοτούν συνέχεια με πληροφορία των χρήστη τους, καθώς ζούμε και στην εποχή των «νέων μέσων» – πράγμα το οποίο οι εφημερίδες επειδή είναι πολύ 1983 – δεν μπορούν να κάνουν.

    Φυσικά στην Ελλάδα, που το κάυε πιτσιρίκι έχει 2 κινητά αλλά οι επιχειρήσεις δεν ξέρουν τι πάει να πει ΙΤ και innovation και που η τεχνολογία έχει μηδαμινή διείσδυση στην επιχειρηματικότητα, το iPad η το iPhone φαίνονται άχρηστα γιατί δεν υπάρχει καμία υποδομή να τα υποστηρίξει. Σε μία χώρα όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία που μπορείς να κάνεις τα πάντα online με πολύ μεγάλη ευκολία, και που το mail είναι όπως το sms οι συσκευές αυτές χρησιμοποιούνται διαφορετικά.

    Και μίας και λέμε για ανταγωνιστικότητα και innovation. Οι New York Times ψάχνουν νέες μεθόδους για content delivery γιατί το χαρτί πεθαίνει, γι αυτό συνεργάζονται με την apple – για να πάνε στο επόμενο βήμα. Οι ελληνικές εφημερίδες – που αιμοραγούν – τι κάνουν;

    Τέλος βρίσκω σχήμα οξύμορο να κάνει κανείς ποστ σε ΜΠΛΟΓΚ σνομπάροντας ένα μέσο που η πρώτη και κύρια του χρήση θα είναι εκδοτική.

    Μου αρέσει!

  3. Σημείωση: Όταν λέω «αλλάζουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις ειδήσεις» εννοώ ότι με την συνεχή ροή αντιλαμβανόμαστε τις ειδήσεις σαν ένα συνεχή διάλογο και όχι σαν περιοδικές αναφορές γεγονότων, ο δημόσιος διάλογος δλδ επιταχύνεται και γίνεται συμμετοχικός (όποιος θέλει κάνει ένα ποστ σε ένα μπλογκ)

    Μου αρέσει!

  4. Δεν έγραψε κανείς από τους δυο μας ενάντια στις εξελίξεις που αναφέρεις -οι οποίες βέβαια δεν είναι όσο ρόδινες τις βλέπεις· π.χ., το content είναι πανομοιότυπο κατά 99%, γιατί απλά μοιράζεται από 5-10 news providers, και το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της δημοσιογραφίας επιτελείται από την καρέκλα του γραφείου, ενώ ο περιβόητος; «διάλογος» είναι απλά μια βαβούρα όπου πολλοί φωνάζουν και κανείς δεν διαλέγεται.

    Αυτό το οποίο αμφισβητώ -για να μη μιλήσω στον πληθυντικό- είναι η χρησιμότητα, σε συνδυασμό και με το κόστος της φυσικά, της πολύ συγκεκριμένης συσκευής.

    Μου αρέσει!

  5. Και πάλι απαντάς με ελληνικά δεδομένα. Ότι η δημοσιογραφία γίνεται από την καρέκλα δεν σημαίνει τίποτα, και το MacOS τα Windows 7 από καρέκλα γράφτηκαν. Το ότι το περιεχόμενο είναι πανομοιότυπο επίσης δεν σημαίνει κάτι, το delivery αλλάζει και το business model. Αντί να κάνεις τον κόσμο να πηγαίνει στο περίπτερο και να πληρώνει την εφημερίδα του την δίνεις δωρεάν στην συσκευή του (οι μεγαλύτερες εφημερίδες είναι διαθέσιμες εξ ολοκλήρου δωρεάν online σε mobile format). Ξανα-αναφέρω τους NYT, οι οποίοι έκτός της online έκδοσης έχουν και 3 applications για mobile devices. Τέλος, πολλοί opinion makers γράφουν καθημερινά και πολλές φορές την ημέρα σε μπλογκς σχολιάζοντας την επικαιρότητα η προσφέροντας άποψη (και μιλάω για σοβαρότατους δημοσιογράφους/αναλυτές).

    Το οποίο μας πάει στην βαβούρα, η οποία και πάλι είναι ελληνική πραγματικότητα – ότι βλέπει κανείς στις ειδήσεις μεταφερμένο online. Τα νέα μέσα, εκεί που είναι πραγματικά ανεπτυγμένα ώριμα, δεν αποτελούν βαβούρα αλλά πραγματικό διάλογο, της δεξιάς με την αριστερά. Στον πολιτικό κόσμο τα μεγαλύτερα κόμματα παρακολουθούν προσεκτικα την «μπλογκόσφαιρα» καθώς η βάση του (όπως και πολλοί ανεξάρτητοι) γράφουν εκεί και τα μηνύματα τους εξαπλώνονται και γίνονται αντικείμενο (online) διαλόγου. Εκτός βέβαια αν μιλάμε για μπλογκς τύπου τρόκτικό όπου τότε όντως έχουμε τελείως άλλα σημεία αφετηρίας.

    Μου αρέσει!

    1. Αγαπητέ ΜΚ ποιός είναι τεχνοφοβικός;;;; Εγώ έχω και blog…με counter (!) :-D

      Νομίζω οτι βιάστηκες λίγο να κρίνεις τη συζήτηση ή εμάς…Ελπίζω να διάβασες όλα τα σχόλια που ακολούθησαν μετά τη θεία Tula. Παραδέχομαι οτι μπορεί να προσέβαλαν τα στερεότυπα που χρησιμοποίησα. (Αν και δεν επωφελήθηκα τίποτα απο τη χρήση τους).

      Σύμφωνα με αυτά που λές, δείχνεις να συνειδητοποιείς οτι υπάρχουν άνθρωποι με διαφορετικές ανάγκες και προσδοκίες. Δεν υπάρχουν λοιπόν global σταθμά (ή δεδομένα), υπάρχουν Ελληνικά, Αμερικάνικα, Ινδικά, Ιαπωνικά, Σομαλέζικα, Νιγηριανά, Τζαμαϊκανά, Αργεντίνικα, Κινέζικα, Ρώσσικα και άλλα και ακόμα και μέσα σε αυτά υπάρχουν υποκατηγορίες.

      Όσο αφορά το iPad θα ήθελα επίσης να προσθέσω ένα άρθρο απο ένα blog που παρακολουθώ εδώ και λίγο καιρό που αναφέρει κάποιους λόγους για τους οποίους το iPad θα «πετύχει» (…ίσως μερικά σημεία της λίστας που αναφέρω πιο πάνω).

      Μου αρέσει!

        1. (Εντάξει η σύσταση του άρθρου ήταν στα πλαίσια του «κρατάμε ένα ανοιχτό μυαλό, κοιτάμε τι γίνεται και πάρα πέρα»…..Αλλά δε σημαίνει οτι πρέπει και να σταματήσουμε να «τσεκάρουμε τα email μας με telnet αδέρφια!» :-D :-D :-D )

          Έχει λοιπόν επιτύχει και μόνο που έχει πολώσει την αγορά…Οι μέν «lovers» το βλέπουν σαν revolution και το υμνούν οι δέ «haters» το πετροβολάνε ο κάθε ένας με τον τρόπο του αλλά συμβάλουν στο θόρυβο που δημιουργείται γύρω του.

          Μου αρέσει!

  6. υποσημείωση: στην Ελλάδα υπάρχουν πάρα πολλά σοβαρά μπλογκς, απλώς δεν είναι αναγνωρισμένα ως τέτοια, και δεν διεξάγουν διάλογο μεταξύ τους. Φαντάζομαι ότι αυτό θα αλλάξει σιγά σιγά.

    Μου αρέσει!

  7. Μπορεί εγώ να κρίνω με τα ελληνικά δεδομένα, όμως και συ κρίνεις με τα δεδομένα τα αμερικανικά, μόνο στο βαθμό που λαμβάνεις υπόψη αυτούς που τελικά πάνε και ψηφίζουν στις εκλογές εκεί. ΟΚ, είναι άλλοι οι κόσμοι· εδώ μιλάμε για πληρωμένες πένες, μίζες και διαφθορά, εκεί έχουν βαφτιστεί opinion leaders, lobbying και sponsoring… Προφανώς, το κάθε ipad βολεύει μια χαρά στο νέο κόσμο, αλλά, συγγνώμη, δεν ταιριάζει στο δικό μου όνειρο.

    Μου αρέσει!

Τι είπες;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s