Πάει κι ο Νικόλας ο Παπάζογλου


Ο Παπαζόγλου ήταν ο άνθρωπος που με έκανε να ξανακούσω και να συμφιλιωθώ με το λαϊκό και το μπουζούκι. Έχοντας χρόνια απηυδύσει από τη μια με τα μεταπολιτευτικά επαναστατικά κι «επαναστατικά», κι απ’ την άλλη με τα «λαϊκά» της εποχής, κάθε Κυριακή στις εκπομπές των εταιρειών στο κρατικό αποκλειστικά ραδιόφωνο, κι ολημερίς στις οχτακάναλες μεγάλες κασέτες στις καμήλες λεωφορεία του ΚΤΕ(Υ)Λ, ο Νικόλας εμφανίστηκε για να μας ξεκομπλάρει κι από τα δυο.

 
Αρχές του 80 πηγαίναμε Σαλονίκη για να γνωρίσουμε ένα κομμάτι απ’ το σόι μας που αγνοούσαμε. Μια αδερφή της γιαγιάς μου είχε δοθεί μωρό για υιοθεσία, και καμιά εξηνταριά χρόνια μετά, την ξαναβρίσκαμε μαζί με θείους, ξαδέρφες, ανίψια, μια πολυκατοικία ολόκληρη στην Τούμπα. Στο γλέντι, βγάλανε να ακούσουμε από κασέτα κάτι που «αποκλείεται να έχετε ακούσει, είναι ήδη εξαντλημένο εδώ που βγήκε, δεν έχει προλάβει να πάει παραέξω…»· ένα καινούριο δίσκο, την Εκδίκηση της Γυφτιάς. Η δυσπιστία από τον τίτλο κράτησε μέχρι να φύγει το εισαγωγικό του Σαββόπουλου, και να ξεκινήσει η Τρελή κι αδέσποτη. Θάπαιξε και 6 φορές μπρος πίσω εκείνη η κασέτα, που μας δώσανε στο τέλος, εκείνο τα Σάββατο.

 
18 συν 13, και, χρόνια μετά, εδώ που είμαι, με τον άνθρωπο που είμαι, την ευθύνη έχει ο Παπάζογλου, μ’ ένα άλλο μικρό παιχνίδι της τύχης, εκεί καλοκαίρι του 98, με τη Λοξή του Φάλαγγα.

 
Φαντάζομαι ότι τα ίδια που λέω εγώ, ή παρόμοια, θάχουν να πουν και χιλιάδες άλλοι, κι αυτό αρκεί για να δείξει πόσο μεγάλος λαϊκός καλλιτέχνης ήταν.

Συντάκτης: Stazybο Hοrn

I am what I publish; so you are to me.

18 thoughts on “Πάει κι ο Νικόλας ο Παπάζογλου”

  1. Αν και ποτε δε θα εβαζα να τον ακουσω, εξεπεμπε μια αξιοπρεπεια που κερδιζε τον σεβασμο μου.
    Απο την αλλη, πολυ λυπηρο να φευγει ενας ανθρωπος που εχει σημαδεψει προσωπικες σου στιγμες.

    Μου αρέσει!

    1. Ο θάνατος σου δείχνει το χρόνο…

      Ο Ν.Π. ήταν για μένα αυτό που θεωρώ ότι είναι ο (λαϊκός, όχι μόνο, σβήστο) καλλιτέχνης: δεν περιμένει να ζήσει από δικαιώματα δήθεν πνευματικά, στην πραγματικότητα υλιστικά, της έμπνευσής του, όποτε τούρθει, κι ούτε αξιώνει να τον τιμούν και να τον ταΐζουν γι’ αυτό, το κράτος ή το κόμμα. Αντίθετα, είναι χειρονάκτης και μεροκαματιάρης της τέχνης του. Ή έχει κι άλλες ασχολίες για να τη βγάζει, όπως κι όλοι οι υπόλοιποι.

      Σήμερα, κάτι άλλοι, άμα είχαν βγει στα θυμαράκια του Αριστοφάνη-Σαββόπουλου, θα αξίωναν ότι αυτό αρκεί για να τους τιμούμε -και να τους θρέφουμε- μέχρι θανάτου.

      (αλλά αυτή είναι μια μεγάλη κουβέντα, για άλλη στιγμή)

      Μου αρέσει!

    1. Πιο φτωχή έγινε η γυναίκα του κι οι δικοί του άνθρωποι…

      Πάντως, αν είναι κάτι να χαρείς, τέτοιοι άνθρωποι φεύγουν, και θα τους θυμάσαι όπως ήταν στην ακμή τους.

      Μου αρέσει!

  2. «…να ξανακούσω και να συμφιλιωθώ με το λαϊκό και το μπουζούκι.»
    Δεν είναι και λίγο πράγμα αυτό…
    Καλό και το μπουζούκι, αλλά και τα λιγότερο «κλασικά» λαϊκά που είχε κάνει ήταν πολύ όμορφα:

    Μου αρέσει!

  3. Κι ίσως μάλιστα αυτή να είναι η πιο προσωπική συνεισφορά του Νικόλα στο τραγούδι· μαζί με το Αγροτικό, το στούντιό του. Το ξεκομπλάρισμα και ξεμπλοκάρισμα μπορείς να το πιστώσεις (ή χρεώσεις) σε όλη την παρέα εκείνη, μαζί με Ρασούλη και Ξυδάκη και τους υπόλοιπους, ένα πράγμα, αδιαίρετο.

    Μου αρέσει!

    1. Απο εκεί περάσανε αργότερα και άλλα «πρωτοποριακά», Παπακωνσταντίνου (Θ), Τρύπες, Ξύλινα Σπαθιά….Και δεν θυμάμαι αν ήταν «δικό του» (αν ήταν το λογότυπο του studio ή αν δημιουργήθηκε ο πίνακας για το εξώφυλλο στο «Χαράτσι»), αλλά εκείνος ο πίνακας με τον αγρότη που όργωνε τα αυλάκια του βινυλίου ήταν φανταστική ιδέα.

      Μου αρέσει!

      1. Αν θυμάμαι καλά, του ίδιου θαρρώ ήταν η ιδέα. Από τα βινύλια που κατά καιρούς έχασα -μου τα βουτούσαν κι από κει που έπαιζα- ήταν και το Χαράτσι. Κάτσε να δω στα Σύνεργα και το Μέσω Νεφών που τα έχω ακόμη.

        Σύνεργα: Η ζωγραφιά του Εξωφύλλου έγινε από την Ρωξάνη Chase.
        Μέσω Νεφών: Το εξώφυλλο [η ζωγραφιά;] έγινε από την κυρία NOVI LICHTVELT.

        Α, βρήκα το οπισθόφυλλο του Χαρατσιού:
        Η ζωγραφιά του εξωφύλλου έγινε κατόπιν παραγγελίας από την Ρωξάνη Chase.

        Μου αρέσει!

  4. Έκανα μια τσάρκα σήμερα στα 1000 τραγούδια του Μίκη που είχαμε ανεβάσει με τον Allu Fun Marx και έπεσα πάνω σε ένα σχόλιό σου και είπα, τι να κάνει αυτή η ψυχή που είχε βοηθήσει στη βελτίωση των 1000 τραγουδιών. Έτσι έφτασα εδώ στη γειτονιά σου. Καλή σου μέρα λοιπόν φίλε μου (ούτε το όνομά σου δεν ξέρω). Η εμπειρία εκείνων των αναρτήσεων με έκανε να ασχοληθώ και να εκφραστώ με ένα δικό μου blog. Όποτε έχεις χρόνο, έλα από τη γειτονιά μου να σε φιλέψω ο,τι έχει το φτωχικό μας!

    Μου αρέσει!

Τι είπες;

