Διζήσαμ’ εμείς καλά, κι οι δανειστές καλύτερα

Την υπογραφή μας, λέει, και κάτι άλλο προσέχουμε πού τα βάζουμε. Έτσι σκέφτηκα κι εγώ έχοντας μπροστά μου μια υπεύθυνη δήλωση, στην οποία, ανάμεσα στα άλλα, έπρεπε να δηλώσω και …παραιτούμενος των ενστάσεων της διαιρέσεως και διεζήτησεν και ευθυνόμενος αλληλεγγύως….

Δεν ήταν δύσκολο να καταλάβω ότι εκείνο το διεζήτησεν ήταν πρωτοβουλία του αυτόματου διορθωτή του όφι. Πιάνω βρίσκω τα πρωτότυπα, και νάμαι ξανά μπροστά στη τρισχιλιετή: …παραιτούμενος των ενστάσεων της διαιρέσεως και δ̶ι̶η̶ζ̶ή̶σ̶ε̶ω̶ς̶ και ευθυνόμενος αλληλεγγύως…. Συγγνώμη, αλλά καλό είναι να ξέρουμε από τι παραιτούμαστε. Διήθηση ξέρω, ίζημα ξέρω, δ̶ι̶ή̶ζ̶η̶σ̶ι̶ πρώτη φορά αντίκριζα. Άτσα, λέω η τρισχιλετής! Για να πάμε στα λεξικά. Τριανταφυλλίδης τίποτα, μπάμπι το ίδιο, Δημητράκος πράμα, Κριαράς ούτε.

Για να δούμε και τη σκονάρα του επιγραμμικού εξυπνάκια. Μπίνγκο! 60 αποτελέσματα με φρασεολογία παρόμοια μ’ αυτή που αντιμετωπίζω. Τόσο παρόμοια, που ούτε εκεί βγαίνει ακριβές συμπέρασμα· τόσο ίδια, που το μάτι μου δε σταματά στην υπόδειξη Did you mean: διζήσεως. Ζητάω την ονομαστική, τζίφος! Με ζώνουν τα φίδια. Έχοντας δει στα προηγούμενα αποτελέσματα πολλές «διαύγειες», κάνω μια βόλτα κι απ’ την ΥπερΔιαύγεια: 296, the plot thickens…

Κι εκεί ξανανοίγω το Δημητράκο και πάω λήμμα-λήμμα μετά τα διε-. Φαντάζομαι αν ήμουν δικηγόρος, τραπεζικός, δανειστής, δανειζόμενος, εγγυητής, εργολάβος, φιλόλογος να την είχα τη δίζησιν. Αν και βλέπω παρεισφρήσεις δ̶ι̶η̶ζ̶ή̶σ̶ε̶ω̶ς̶ ακόμη και σε Υπουργικές Αποφάσεις σε ΦΕΚ.

Ξαναγυρνώ στα λεξικά, δίζηση/ις άφαντη σε όλα τα άλλα· μόνο στο Δημητράκο, κι ούτε στον Κομανούδη. Κάτι αρχαιόπληκτα την έχουν μαζί με το ρήμα δίζημαι με την αρχική της σημασία μόνο.

Ο νομοθέτης για μια ακόμη φορά φρόντισε να βάλει τα νεκρά φρου-φρου του να κομπλάρει τον υπήκοο…

Καλά το λέει τελικά ο Σαραντάκος· οι μεταξωτές τρισχιλιετείς θέλουν κι επιδέξιες πένες.

 
Την ανύπαρκτη λέξη δεν την έβαλα παραπάνω, μην προσθέτουμε γκουγκλιές. Έβαλα unicode διαγραμμένο κείμενο.

12 thoughts on “Διζήσαμ’ εμείς καλά, κι οι δανειστές καλύτερα

  1. Τι λες τώρα! Τι μου θύμισες! Η πρώτη λέξη ορολογίας που έμαθα άμα ξαναγύρισα και πιάστηκα να διαβάζω για το Δικατσά. Μόνο ο Δημητράκος την είχε… Νομίζω πια είναι εντελώς κοινή. Τη βρίσκεις σε όλες τις τραπεζικές συμβάσεις από κάρτα μέχρι στεγαστικό, όψεως, αλληλόχρεο μέχρι και το απλό ταμιευτήριο. Μόνο που κανείς δεν τις διαβάζει πριν τις υπογράψει…

    Μου αρέσει!

    • Εγώ, καλέ κυρία, που τις διαβάζω, στη σύμβαση της κάρτας μου τέτοια λέξη δεν συνάντησα. Δεν μου χρειάστηκε εγγυητής αφού.

      Πάλι καλά που η Υπερδιαύγεια έχει και 1.000 σωστά.

      Μου αρέσει!

      • Εντάξει, έπρεπε να συμπληρώσω εφόσον υπάρχει εγγυητής ή πρόσθετο μέλος (στην κάρτα) ή κτλ κτλ, μη βαράτε!

        Μου αρέσει!

  2. Απλά επιβεβαιώνω ότι η παραίτηση από το δικαίωμα της «ένστασης διζήσεως» είναι αρκετά κοινή διατύπωση στις τραπεζικές εγγυητικές επιστολές. Επιτρέπει σε εκείνον που έχει λάβει την εγγυητική να απαιτήσει άμεσα το ποσό της εγγύησης, χωρίς να είναι αναγκασμένος πρώτα να στραφεί κατά του πρωτοφειλέτη και να επιχειρήσει αναγκαστική εκτέλεση. Μπορείς να βρεις τον ορισμό της στο άρθρο 855 του ΑΚ.

    Βέβαια, ο Νικοκύρης είναι σοφός όσον αφορά στα μαργαριτάρια, τους σκούφους και την τρισχιλιετή. :-)

    Μου αρέσει!

  3. Και μια μυστήρια γουγλιά:
    Mουσική γιά την ταινία – έρευνα μικρού μήκους της Δήμητρας Μερμίγκη με τίτλο “Δίζησις” και θέμα την αρχιτεκτονική και τη μουσική – ήχο στη σημερινή πόλη και προβολή στο Ε.Μ.Π. (2002)
    http://www.peristeris.com/content/view/20/12/lang,greek/

    Μου αρέσει!

  4. Παράθεμα: Νόμιμη ἡ τοκογλυφία γιὰ τὶς τράπεζες καὶ τὸ κράτος. | Φιλονόη καὶ Φίλοι...

Τι είπες;

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.