20 χειμώνες πίσω

Ο χειμώνας 90-91 ήταν γεμάτος γεγονότα. Ο Μητσοτάκης είχε ξεκινήσει το ξεπούλημα -ένας λόγος που η οικονομική κρίση εκδηλώνεται τώρα είναι γιατί ξεμείναμε από κρατική περιουσία για εκποίηση, ο Σαντάμ ετοιμαζόταν να υποστεί τη μοίρα του, η δίκη Κοσκωτά έτρεχε, η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας είχε πάρει το δρόμο της, η 17Ν παρενέβαινε με ρουκέτες, οι μαθητές ήταν στις καταλήψεις, ο Τεμπονέρας έπεφτε νεκρός.

Προσωπικά, είχα τις τελευταίες μου παρτίδες με το ελεύθερο επάγγελμα και το εμπόριο. Αν δεν είσαι διατεθειμένος να πας αντίθετα με όσα ορίζει ο νόμος, αν δεν ανέχεσαι συμφωνίες για λαδώματα και μίζες σε κρατικές υπηρεσίες, αν δεν είσαι έτοιμος να δείξεις στο γνωστό σου το εικονικό τιμολόγιο χονδρικής που αποδεικνύει ότι «τόσο μπορείς να το δώσεις, γιατί τόσο το παίρνεις», ενώ την άλλη μέρα έρχεται το πιστωτικό, αν δεν μπορείς ν’ ανακατεύεις επαγγελματισμό με κομπογιαννιτισμό, δημόσιες σχέσεις, τάχαμου μάρκετινγκ, γλείψιμο κι απατεωνιά, τότε δεν είσαι γεννημένος για έμπορος. Εμένα μου πήρε 2,5 χρόνια απλήρωτης δουλειάς και μετρητά 700.000 δραχμές χαμένα τότε, να το μάθω.

Θα πεις, γιατί τα λέω αυτά; Σε μπάζω στο κλίμα της επαρχίας του 90, προ ίντερνετ, προ ευρώ, προ Σένγκεν και μετακινήσεων, για κάποιον που ξεμπέρδεψε με πτυχία και στρατά, και προτίμησε από ιδεολογία, OK πες κι από φόβο, τον τόπο του από πρωτεύουσες και συμπρωτεύουσες, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα ούτε στα χαρτιά, χωρίς καν δικαίωμα στην ανεργία, και με τις ασφαλιστικές εισφορές να τρέχουν…

Πάρε τη διαβρωτική περιγραφή του δύτη για μια επαρχία του 2009, στην εποχή της πληθώρας, της διάχυτης επικοινωνίας, και της ασημαντότητας: του ίντερνετ, των μετακινήσεων, της ιδιωτικής τηλεόρασης, του μπλογκ, του τσατ, και του sms, του youtube και του mp3, του βιβλιονέτ και του άμαζον. Αφαίρεσέ τα όλα αυτά, γύρισε 20 χειμώνες πίσω κι είσαι στο κλίμα. Τότε που αξία είχε και η ταινία της λέσχης, και η μάζωξη για το άκουσμα του καινούριου βινυλίου του Γιώργου, και το πολύωρο ταξίδι με το τρένο (τραίνο, ακόμα, τότε) για την πρώτη της Φέιθφουλ στο Παλάς (α, ρε, Παλάς, πώς κατάντησες), για την (προ)τελευταία του Παύλου στο Αν, για το βιβλιομάζωμα στο Χνάρι, και τους δίσκους στο υπόγειο της Πανεπιστημίου, και στην Ακαδημίας και Σίνα, για το υπόγειο της Φρυνίχου. Τότε που αξία είχε ακόμη το ραδιόφωνο κι η τηλεόραση, κρατική, «ελεύθερη», ή «δορυφορική»…

Τώρα, πρόσχημα είναι ότι ακολουθεί; ή πρόσχημα ήταν όλα τα προηγούμενα; διάλεξε. Πάντως το χειμώνα εκείνο, η κρατική τηλεόραση έδειξε μια γαμιστερή σειρά ντοκιμαντέρ: Ο Μοντέρνος Κόσμος: 10 Μεγάλοι Συγγραφείς. Κοντά στον Ριτς και την Μπρουκ, έδειχνε ακόμη τότε η κρατική φοβερά πράγματα: Soap (Μια Τρελή Τρελή Οικογένεια, θαρρώ το λέγανε), και Δεκάλογο του Κισλόφσκι. Κάτι άλλα ντοκιμαντέρ για το Ρομαντισμό στην Κλασική Μουσική…

Γυρνάω στους 10 μεγάλους συγγραφείς: Με αφορμή ένα έργο του καθενός, αλλά χωρίς να μένουν σε αυτό, το κάθε ωριαίο επεισόδιο αυτής της σειράς του 88, έχει Βρετανούς -κυρίως- ακαδημαϊκούς, να αναλύουν εύστοχα, και χωρίς επιτηδευμένο ακαδημαϊσμό, τη ζωή και το έργο, ενώ μια σειρά ονομαστοί στο θέατρο, ή στο ξεκίνημά τους στο Χόλιγουντ, ηθοποιοί, συμμετέχουν σε δραματοποιημένα αποσπάσματα. Οι δέκα όπως διαλέχτηκαν στη σειρά: Κόνραντ με Μυστικό Πράκτορα, Ντοστογιέφσκι με Έγκλημα και Τιμωρία, Τ.Σ. Έλιοτ με Έρημη Χώρα, Ίψεν, Τζόις με Οδυσσέα, Κάφκα με Δίκη, Μαν με Μαγικό Βουνό, Πιραντέλο με τα Έξι Πρόσωπα που ζητούν Συγγραφέα, Προυστ και Αναζητώντας το Χαμένο Χρόνο, Γουλφ και Κυρία Ντάλογουεϊ.

Λέμε, όχι αδικαιολόγητα, το ίντερνετ τάχει όλα. Αμ δε! Συστηματικά, εδώ και 15 χρόνια, από την πρώτη μου σύνδεση Φόρθνετ, ψάχνω με αλταβίστα, γιάχου και μετά με γούγλη, τη σειρά αυτή. Μυστήριο. Παραγωγή του LWT τότε, παίχτηκε εκεί, τέλη του 80, αρχές 90, και μετά σαν να αποσύρθηκε σε πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες απ’ τις δυο μεριές του Ατλαντικού. Σε ιμπέι και άμαζον βρίσκεις σκόρπιες βιντεοκασέτες σε εξωφρενικές τιμές, σε ντιβιντί δεν τις βρίσκεις σε εμπορικά κανάλια, τύπου άμαζον. Μόνο σε κάτι ινστιτούτα με παράξενα δικαιώματα και σε απίστευτες τιμές.

Μαζί με τα υπόλοιπα διαμαντάκια της περιόδου εκείνης έχω γραμμένα και τα 10 επεισόδια σε δικές μου βιντεοκασέτες, σε χείριστη ποιότητα, τότε που γράφαμε την κάθε κασέτα 15-20 φορές, πριν την αποσύρουμε με το τελικό της περιεχόμενο. Το βίντεο στο σαλόνι έχει δώσει τη θέση του στο ντρίμμποξ με το σκληρό του δίσκο εδώ και μια πενταετία. Έτοιμος ήμουνα, λοιπόν, ν’ αρχίσω να ψάχνω τρόπους να μεταφέρω τις κασέτες μου, έστω και στην κατάσταση που είναι, σε ψηφιακή μορφή.

Όμως τελικά, ναι, το ίντερνετ τα έχει σχεδόν όλα. Έστω 8 στα 10 επεισόδια, λείπει ο Κόνραντ κι ο Προυστ. Ναι, είμαι ένας ευτυχισμένος κομπιουτεράκιας. Ναι, είμαι τόσο χαρούμενος, που θέλω να στα δείξω και σένα. Παράνομα, όπως παλιά, που γράφαμε κασέτες, σ΄ όποιον το ζητούσε. Αλλά ούτε αυτά τα λινκ θα βάλω, όπως δεν έβαλα και κανένα άλλο σχετικό ως τώρα. Με τον γούγλη είναι εύκολο να βρεις όλες τις πληροφορίες για τη σειρά, κι όλα τα άλλα. Για να δεις τα επεισόδια, κι όχι για να με καρφώσεις, στείλε μήνυμα στο μέιλ μου. Ελπίζω το απόσπασμα που ανέβασα στο youtube να μείνει.

ΥΓ. Στην παράλληλη, ή την επόμενη, ζωή μου, όπου έχω μπόλικο χρόνο στο 24ωρο που κρατάει 48 ώρες, θα βάλω κι υπότιτλους. Άμα έχει κανείς χρόνο κι όρεξη σ’ αυτήν, εδώ είμαστε.

Προσθήκη: Ο Προυστ δεν λείπει πια, στο ιμπέι βρέθηκε όλη η σειρά σε βιντεοκασέτες, κι εγώ ανακάλυψα τώρα πόσο αποτελεσματική ήταν η αναλογική τεχνολογία κατά της αντιγραφής: Όλη η σειρά είναι στο ράφι μου, και δεν έχω τρόπο να την ψηφιοποιήσω.

Συντάκτης: Stazybο Hοrn

I am what I publish; so you are to me.

20 thoughts on “20 χειμώνες πίσω”

    1. Δε νομίζω ότι υπάρχει λόγος για ευχαριστίες. Εγώ, τουλάχιστον, κάνω μόνο αναφορές με αιτία, και το ίδιο περιμένω για μένα. Όσο για την Αθήνα που λες, ναι, γι’ αυτήν μιλάς, αλλά φτάνουν 3 αράδες για μένα για να ζήσω το κλίμα στην εισαγωγή σου.

      Θα χαρώ να μεταφέρεις εντυπώσεις. Ξαναβλέποντάς τα, τα εκτιμώ όπως και τότε, αλλά δεν ξέρω αν είμαι υποκειμενικός.

      Μου αρέσει!

  1. Λοιπόν, μόλις είδα το «Μαγικό Βουνό». Χμμ. Ωραία προσπάθεια, μακάρι να το ξαναβλέπαμε σε κάποιο κανάλι (λέμε τώρα). Μου άρεσε ιδιαίτερα η σκηνή στο χιόνι (στη μέση της ταινίας) και πολύ πετυχημένη επιλογή η μουσική από την «Εξαϋλωμένη νύχτα» του Σένμπεργκ. Η σκηνή της ερωτικής εξομολόγησης, ωστόσο, δεν μου άρεσε καθόλου· τη φαντάζομαι εντελώς διαφορετική και την προτιμώ έτσι. Θέλω να πω, αμφίσημες οι εντυπώσεις μου, ίσως επειδή έχω ήδη διαβάσει το βιβλίο δυο και τρεις φορές (δύο, νομίζω). Αλλά ναι, ως παρουσίαση του έργου πολύ καλογυρισμένο και ερεθιστικό. Αυτά…

    Μου αρέσει!

    1. Δεν θα διαφωνήσω ότι κι εμένα με ξένισε λίγο η σκηνή που λες. Αλλά τη δέχτηκα κι έτσι (μία ανάγνωση του βιβλίου μετράω εγώ, ένα-δυο χρόνια πριν τη σειρά, στο Ζαχαρόπουλο. Μετά πήρα και του Εξάντα, αλλά έμεινε αδιάβαστο).

      Μου αρέσει!

  2. Τι λες τωρα! Κατεβαζα και’γω τοτε βιβλια, βιβλια.. και τα τυπωνα και τα χαριζα, νομιζοντας οτι αυτος ο παραδεισος δεν θα ειχε τελος, αλλα τελειωσε και κανενα δεν εμεινε στα χερια μου… ΦΤΟΥ.
    Εχει και τωρα μια σειρα με παρουσιαση συγγραφεων, με συνεντευξη στο χωρο τους, κλπ, αλλα ειναι τοσο ξενερε οι ερωτησεις των ελληνων «ειδικων» που, μερικες φορες, ντρεπομαι. Τεσπα, καλυτερα απο το τιποτα.
    Ο πρωτος μου browser ηταν ο Νavigator κατι… Το ιντερνετ εγινε κιολας στοιχειωμενο παρελθον; Μπα.. αλλάξαν απλώς τα δεδομενα!
    Ωραιο νοσταλγικο ποστ. :)

    –>> τα περι εμποριου δεν τα σχολιαζω γιατι εχω τραυματικες εμπειριες απο περιπτωσεις φιλων που πέσαν εξω -δυο αυτοκτονησαν.

    Μου αρέσει!

        1. Ήθελα να γράψω για τα τιμόνια αλλά το ξέχασα, μακράν το καλύτερο σήμα browser… Εγώ πάλι εξαρχής ξεκίνησα με τον ΙΕ, και όντας συντηρητικός στις συνήθειές μου δεν τον άλλαξα μέχρι τώρα. Μη με κυνηγήσετε.

          Μου αρέσει!

        2. Εχω κατασταλαξει τελευταιως στο Firefox, αν και παιζω αναλογα με τις σελιδες. Οι σκανδιναβικες π.χ. ανοιγουν καλυτερα με Opera.

          Μου αρέσει!

        3. Δύτη, ωραιο πραγμα η σταθεροτητα! Σταθεροτητα ομως δεν σημαινει μονο το κολλημα καπου, π.χ. σε μια συνηθεια, αλλα και το να ειναι καποιος… σταθερα προσανατολισμενος προς τις αλλαγες! ;)

          Μου αρέσει!

  3. 1) :-O Δεν είναι δυνατόν να είσαι 50 χρονών…ή να 50αρίζεις! :-D (Λές κι εγώ θα ξεφύγω!) Πλάκα – πλάκα, δεν κατάλαβα πώς περάσανε 20 χρόνια….πρίν απο λίγο καιρό, μίλαγα με κάποιον και ξεκινάω μια φράση με «Το 92 είχαμε…» και πετάγεται η κόρη του και μου λέει «Το 92?!?!?!?!?!? Τότε γεννήθηκα!»….και με πήρε σοβαρά απο κάτω……(Η διάθεση, όχι η κόρη)

    2) Δεν ξέρω αν έχεις πρόσβαση με το dreambox στα κανάλια του BBC αλλά κατά καιρούς δημιουργούν μερικά όντως καταπληκτικά ντοκυμαντέρ, όπως και αυτό που αναφέρεις (ήταν συνοδευτικό του προγράμματος του BBC. Συνηθίζουν ένα ντοκυμαντέρ με απήχηση να το κάνουν dvd box, βίβλιο, website, flash παιχνίδι, κλπ)

    Για παράδειγμα, μερικά απο μια πολύ καλή σειρά πρόσφατων docs ήταν τα:
    Heavy Metal Brittania
    Synth Brittania
    Blues Brittania
    κλπ…Brittania

    Μου αρέσει!

    1. Κόψε κάτι, μωρέ! Ακόμη σε άντα στρογγυλεύουμε, στην πρώτη δύναμη του δέκα.

      Ναι, τώρα στα ντοκιμαντέρ γίνεται καλή δουλειά στα παραφερνάλια… Όχι, το ντριμ έχει σταθερό πιάτο προς τον χότμπερντ 8, και μόνο τη νόμιμη κάρτα της νόβα. Ας είναι καλα, όμως, ένα σωρό μερακλήδες, ακόμη κι «εχθροί» citizens, σαν τον smokindope και το docs4you . org του…

      Μου αρέσει!

  4. Ξέχασα να αναφέρω και το ομώνυμο πανόδετο -αλλά ελαφρύ- βιβλίο που κυκλοφόρησε το κανάλι μαζί με το σειρά. Είναι το μόνο που μπορείς να βρεις εύκολα και πάμφθηνα στο ιμπέι.

    Μου αρέσει!

  5. Ο Προυστ δεν λείπει πια, στο ιμπέι βρέθηκε όλη η σειρά σε βιντεοκασέτες, κι εγώ ανακάλυψα τώρα πόσο αποτελεσματική ήταν η αναλογική τεχνολογία κατά της αντιγραφής: Όλη η σειρά είναι στο ράφι μου, και δεν έχω τρόπο να την ψηφιοποιήσω.

    Μου αρέσει!

Τι είπες;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s